RSS

~SEBuah ketenangan~



Mencari ketenangan

Assalamualaikum…

Dikala ku tak dapat mendekatkan diri pada Allah swt,jiwaku rasa tak tenteram…gundah..
Aku lebih tenteram bila mendekatkan diri pada Allah.Apabila mendekatkan diri pada Allah swt,kita akan rasa seperti orang yang tak ada masalah..lebih tenang….hidup jadi lebih bermakna..

Dalam hidup ini,kita perlu tahu …kenapa kita dicipta didunia ini,dan kita kaitkan dengan kejadian alam sekeliling dimana pokok,bulan bintang,langit,tanah,laut ..semuanya cukup indah..tapi bukan keindahan itu yang ingin kuutarakan di sini,tapi kekuasaan penciptaan semua itu…Mampukah kita,manusia biasa mencipta semua itu…kita tak mampu….hanya Allah swt yang menjadikan manusia,yang menjadikan semua itu mampu mencipta dengan kekuasaanNya.


Ketenangan itu,datangnya dari jiwa yang tenang…jika jiwa kita gundah,gundahlah hidup kita.Ketenangan hanya dapat dicapai dengan mendekatkan diri kepada Allah swt…..banyak cara untuk mendekatkan diri kepada Allah swt salah satu nya adalah dengan menunaikan solat lima waktu sehari semalam.Banyak lagi,contoh lain,iaitu,dengan membaca alquran berserta dengan terjemahan,menunaikan perkara-perkara sunat dan banyak lagi.

Aku banyak menceritakan dalam blog aku tentang kehidupan….kerana kehidupan ini amt penting kerana dengan kehidupan ini,jambatan untuk kita menuju akhirat.Dengan kehidupan yang singkat inilah,kita menambahkan pahala untuk diri kita,apa yang berlaku dalam kehdupan ini akan ditayangkan balik oleh Allah swt diakhirat kelak.Syurga atau neraka ,adalah bergantung pada kehidupan didunia ini…….

Aku rasa bersyukur kerana dapat berkongsi dengan kalian tentang semua ini…….Aku harap,kita dapat berkongsi sesuatu yang bermakna ……sesuatu yang dapat menambahkan keimanan kita semua pada Allah swt….

Iman yang ada pada diri kita perlu dipupuk selalu agar ia sentiasa berada dalam diri kita,dan agar ia sentiasa berkembang bukannya semakin hilang……Iman amat penting dalam kehidupan kita agar kita selamat di dunia ini dan akhirat.Iman boleh dipupuk dengan selalu pergi ceramah-ceramah agama,membaca buku-buku agama,membuat diskusi berbentuk keagamaan dan sebagainya.


original by: maryam

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Pages