RSS

~Perubahan setiap masa dalm sebuah kehidupan~


DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG

Menjelang tahun baru,cuma tinggal beberapa jam sahaja lagi..Bila kita cerita bab tahun baru,secara automatik akan keluar je,bab azam baru.Biasanya,bab azam baru cuma timbul masa nak masuk tahun baru..Tapi bila dah lepas je tahun baru sebulan,semua azam baru tu,entah ke mana.

# Bab kata orang,azam cuma melengkapkan tahun baru.Macam-macam azam;ada azam nak jadi baik,ada azam nak dapat keputusan elok dalam spm,ada azam tak nak tinggal solat dan macam-macam lagi.

Bagi diri ana,azam kita perlu perbaharui setiap hari,bukan setiap tahun.Kenapa perlu perbaharui setiap waktu bukan setahun sekali.Agaknya kenapa ye?Pertamanya,pastilah kita kena perbaharui setiap waktu,sebab fikiran kita ni lemah..sebulan lepas kita tetapkan azam,kita dah lupa apa azam kita ditambah dengan persekitaran kita yang menarik-narik diri dan pemikiran kita menyebabkan kita dah lupa pada azam kita tu.Betul tak?pasti lah,betulkan..Kadang-kadang,kita letak benda pun kita boleh terlupa ,apa lagi dengan benda yang kita tetapkan sekali setahun..


Sebab utama,kita perlu tetapkan azam baru tiap-tiap hari agar kita sentiasa memastikan diti kita "sentiasa lebih baik dari hari semalam".Bukan mudahkan untuk memastikan hari ini lebih baik dari semalam..sebab kadang-kadang kita ni,terlupa,mudah terpengaruh dengan persekitaran(kawan-kawan,media massa,dan sebagainya...) dan juga,bujukan syaitan yang tak henti membisik2kan kat telingan anak Adam supaya buat maksiat.Boleh salahkan Syaitan tapi jangan ikut syaitan..Kita ini,hari ini marah-marah kat syaitan..esok ,kita ikut syaitan..tak nak lah macam tu,kan..


Bagi ana,hidup ini simple dan mudah.Islam juga mudah..Islam tak memaksa orang untuk memeluk Islam tapi orang yang memeluk Islam ..terutama muallaf kerana mereka terpikat pada keindahan Islam yang tiada pada agama lain.Kita ni,kira beruntunglah dilahirkan sememangnya dalam Islam.Tak payah bersusah payah,nak cari situ sini..untuk memiliki satu agama yang cukup sempurna tanpa cacat cela.Alhamdullilah..

Bagi ana,ana ada cara ana..dan ana tak suka ikut cara orang lain,selagi apa yang ana lakukan tak salah dari segi agama.Bagi ana,satu sahaja idola ana iaitu Rasullulah s.a.w..dan idola tambahan lain,pasti lah,isteri Rasullulah s.a.w terutama,bila ana bergelar isteri..malu lah,bicara soal kahwin ini..hehe..

Pasti semua orang nak tahu apa azam baru ana,kan?Mana boleh bagitau,rahsia lah..ye.. :).azam baru ni,tiap-tiap hari kita kena tanamkan dalam diri.

Setiap orang pasti impikan syurga..Maaf ana katakna,walaupun sebanyak mana maksiat yang dia lakukan di dunia,ini pasti dia impikan syurga.Orang kafir juga,impikan syurga dan mereka berangan-angan 'ibadat' yang mereka lakukan dapat membawa mereka ke syurga,dapat membawa mereka dekat pada Allah .Sesungguhnya ibadat orang kafir adalah sia-sia.Ana bukan nak hina orang kafir,tapi apa yang ana sebut adalah jelas dalam ayat alquran.

Hanya bagi Allah-lah (hak mengabulkan) doa yang benar. Dan berhala-berhala yang mereka sembah selain Allah tidak dapat memperkenankan sesuatupun bagi mereka, melainkan seperti orang yang membukakan kedua telapak tangannya ke dalam air supaya sampai air ke mulutnya, padahal air itu tidak dapat sampai ke mulutnya[769]. Dan doa (ibadat) orang-orang kafir itu, hanyalah sia-sia belaka.  (Ar Ra'd:ayat 14)


*[769].Orang-orang yang mendoa kepada berhala dimisalkan seperti orang yang mengulurkan telapak tangannya yang terbuka ke air supaya air sampai ke mulutnya. Hal ini tidak mungkin terjadi karena telapak tangan yang terbuka tidak dapat menampung air. 


Sesiapa yang rasa,dan ada yang sampai menghina Islam..sedarlah bahawa agama Islam adalah agama yang terbaik.Tiada satu pun agama yang dapat menunjukkan kehebatan melainkan agama Islam.Ha'ha..satu lagi..khusus yang nak keluar dari agama Islam dengan kata lain,murtad....anda telah memilih jalan yang salah dalam hidup anda.Hidup ini,adalah soal membuat pilihan..kalau piluhan anda salah ,itu beerti musnah lah,dunia terutama akhirat anda...selam-lamanya berada di neraka,dengan setiap saat siksaan yang mengerikan,dengan hidangan,nanah,air yang menggelegak yang  menghancurkan isu perut..nau'zubillah..


"ya Allah,lindungilah kami daripada menjadi orang yang murtad".Kami takut ya Allah,kami takut api nerakaMu,kami takut murkaMu ya Allah"

Dahlah..ana dah tak larat nak menaip..kita jumpa lagi..insyaAllah..moga post ana ni,mendapat manfaat untuk semua.

yang ikhlas:
...yummie...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Pages