RSS

~Pandangan mata,panahan syaitan~


Kata org ‘dari mata turun ke hati’...
sebab tu kita kena jaga pandangan mata.Allah swt kurniakan mata pada kita agar kita dapat melihat kebesaran ciptaan Allah,membaca qalam sucinya..gunakan lah mata dengan sebaik-baiknya.


Kadang-kala mata kita saje je mengahala ke arah mamat hensem atau cewek-cwek cun katanya ‘nak cucu mata’.bagi ana,tu bukan cuci mata,yg tu mengotorkan mata,mengotorkan mata hati..menambahkan kotoran pada hati. Bukan mudah kan,utk zaman sekarang jaga mata terutama lelaki..saranan ana bagi lelaki-lelaki kat luar sana,tambahkan iman dalam dada dan tambah amalan ,ikhlaskan kerana Allah..insyaAllah,dapat jaga pandangan mata. 
Katanya,sekali pandang tu..tak dosa..sekali pandang tapi lama-lama..itu dah berdosa.jikalau terpandang,cepat-cepat alihkan pandanganmu..dan beristigaf agar syaitan xterus mghasut kita utk pandang buat kali kedua..terlalu mudah utk mata melakukan dosa..

Sbb tu,kita kena sentiasa bertaubat..agar mata yg leka memandang,hati yg telah terpalit calitan hitam..dibersihkan..sentiasa bertaubat bisa menggugurkan dosa-dosa itu..insyaAllah.beruntunglah org yg sentiasa brtaubat pada Allah..
Panahan mata antara perempuan dan lelaki ajnabi bagaikan petir yg menyambar..kerana sememangnya lelaki dan perempuan ajnabi mempunyai chemistry,apalagi terhadap orang yg kita cinta..
Berasal dari pandangan mata,syaitan membisik-bisikkan ayat-ayat cinta pada keduanya sehingga keduanya melakukan hubungan terlarang..sebb itu, perempuan dan lelaki perlu menundukkan pandangan agar tidak trcalit oleh panahan syaitan ini..

Firman Allah swt:

“Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat".(QS. An-Nuur : 30).


Dalam hadits Rasulullah SAW kepada Ali ra. disebutkan bahwa,’Jangan lah kamu mengikuti pandangan pertama (kepada wanita) dengan pandangan berikutnya. Karena yang pertama itu untukmu dan yang kedua adalah ancaman / dosa”. (HR. Ahmad, Abu Daud, Tirmizy dan Hakim).

Jaga pandangan mata agar ia tidak melilau memandang perkara yg haram..jikalau kita terlepas pandang,beristigfar..kita manusia lemah,kadang-kala terleka dan terlalai.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Pages