RSS

Motivasi dan kehidupan

Bismillahirahmanirrahim
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Kehidupan di dunia adalah kehidupan yang sementara. Kita telah ditakdirkan menjalani kehidupan di muka bumi, mahu atau tidak,kita perlu laluinya. Susah atau senang, kita perlu melalui. Kaya atau miskin,kita tetap melaluinya. Dan pengakhiran kehidupan kita, husnul khatimah maupun sebaliknya bergantung pada bagaimana kita melalui kehidupan ini.

Iman adakala naik dan turun. Tambahan bagi golongan wanita, yang ada masa 'cuti'-nya. Ini-lah perbezaan yang besar antara lelaki dan wanita. Bagaimana dengan lelaki yang tak solat tu? Agaknya, ada hormon wanita juga, yg menyebabkan mereka pun 'bercuti' juga. Ketika golongan wanita 'cuti',masa ini, mereka tidak dapat solat, tidak dapat mengaji alquran, tidak dapat solat sunat. Jiwa mereka saat ini, lemah jika tidak membuat amalan-amalan tambahan seperti baca al-mathurat (dgn niat zikir, jika ia adalah amalan-nya), membaca buku-buku agama dan berzikir. Apa yang lebih membimbangkan, saat lalai ketika ini,menjadi satu kebiasaan yang berterusan sehingga mereka sudah tamat 'cuti'.

Ketahui-lah, golongan lelaki sangat bertuah kerana tiada masa 'cuti'-nya. Bagi lelaki yang tidak solat dan tidak mengaji dalam kehidupan harian-nya,ruginya mereka. Walaupun, mereka mempunyai tubuh badan yang kuat, namun jika jiwa-nya lemah, rugi sekali. Bagaimana untuk menjadi seorang ketua? Jika diri sendiri belum taat, belum mampu untuk solat 5waktu dan belum mampu untuk mengaji alquran dalam kehidupan harian.

Tulisan saya ini adalah motivasi buat anda di luar sana. Buat anda dan peringatan buat diri saya bahawasanya kita perlukan seseorang untuk berkongsi nasihat(kata-kata yang baik), pengalaman, cerita suka dan duka. Jangan pernah malu untuk berkongsi cerita yang baik dengan kawan-kawan. In shaa Allah, ia akan dapat dijadikan pengajaran buat insan di luar sana. Teruskan meminta nasihat dan belajar daripada orang lain. Saya juga akan terus belajar hingga ke akhir umur saya.




Dalam kehidupan ini, berapa ramai yang gagal menjalani kehidupan ini dengan keimanan. Ramai yang gagal di tengah jalan setelah menempuh pelbagai ujian dan dugaan. Akhirnya pergi meninggalkan dunia ini tanpa sempat bertaubat. Itu lah dunia. Kerana itu, Allah sediakan syurga dan neraka. Insan perlukan motivasi untuk melakukan kebaikan dan amal soleh. Dalam kehidupan ini, motivasi amat penting dalam semua perkara yang ingin kita lakukan.

Motivasi yang terbaik untuk diri kita adalah kalamullah. Saat kita bersedih, apabila kita membaca alquran dan menghayati alquran terjemahan, in shaa Allah kesedihan itu akan terubat. Saat kita susah, apabila kita membaca kalamullah dan menghayati alquran terjemahan, in shaa Allah jiwa kita akan redha menerima Ketentuan-Nya.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Pages