RSS

Menjadi insan yang baik

Bismillahirahmanirrahim

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang

Tajuk kali ini, saya ingin bicarakan tajuk 'menjadi insan yang baik'. Indah-kan tajuk ini. Siapa yang tak suka pada orang yang baik, siapa yang tak ingin berkawan dengan orang yang baik, siapa yang tak ingin mempunyai pasangan yang baik. Namun, bukan mudah untuk kita jadi baik, bukan mudah untuk kita menjadi kawan bagi orang yang baik, dan bukan mudah untuk kita punya pasangan yang baik.

Sebelum saya pergi jauh membincangkan tajuk ini, apa yang diertikan dengan baik.Baik secara umum-nya adalah pada sikap; iaitu sikap yang baik-baik seperti suka membantu orang lain, bergaul dengan orang lain, mentaati ibu bapa, hormat orang tua dan sebagainya. Sikap baik dan suka pada kebaikan adalah fitrah insan. Bila manusia melakukan kejahatan, jiwa mereka memberontak; antara mereka sedar atau tidak. Jika kita baik hari ini, adakah kita yakin, kita akan baik pada esok hari atau setahun yang akan datang. Ini lah perkara pokok yang akan saya bicarakan pada kali ini.

Bagaimana menjadi baik?


Bagaimana untuk menjadi seorang insan yang sentiasa baik? Sukar sekali kerana manusia adalah insan yang tidak sempurna yang akan sentiasa melakukan kesilapan. Allah SWT Maha Pengampun lagi Maha Penyayang, walaupun berapa banyak dosa yang dilakukan oleh hamba-hambaNya, Allah akan terima taubat nasuha hamba-hambaNya selagi mana nyawa belum sampai di kerongkong dan belum kiamat. Untuk menjadi baik, manusia hanya boleh berusaha dan sentiasa berusaha untuk jadi baik. Hanya itu yang mampu dilakukan.

Firman Allah SWT:

Kemudian Kitab itu Kami wariskan kepada orang-orang yang Kami pilih di antara hamba-hamba Kami, lalu di antara mereka ada yang menganiaya diri mereka sendiri dan di antara mereka ada yang pertengahan dan diantara mereka ada (pula) yang lebih dahulu berbuat kebaikan dengan izin Allah. Yang demikian itu adalah karunia yang amat besar. ( Faathir; ayat 32)

Islam mengajar kita menjadi baik. Namun, bagaimana untuk menjadi baik jika kita sendiri tidak tahu apa ajaran Islam itu. Adakah yang dikatakan orang Islam itu adalah solat, puasa, tunaikan haji, syahadah, dan zakat sahaja. Surah Faathir ayat 32 bermaksud; dikalangan manusia yang lebih dahulu berbuat kebaikan dan ada yang pertengahan dengan izin Allah SWT. Jadi siapakah manusia itu? Adakah seorang Islam yang taat pada Allah atau orang Islam yang tiada ilmu agama atau orang Islam yang suka bermaksiat pada Allah SWT. Jawapannya; untuk berusaha menjadi baik ,jalannya adalah berusaha menjadi hamba Allah yang taat dan beriman pada-Nya.


Kamu lihat orang-orang yang zalim sangat ketakutan karena kejahatan- kejahatan yang telah mereka kerjakan, sedang siksaan menimpa mereka. Dan orang-orang yang beriman serta mengerjakan amal saleh (berada) di dalam taman-taman surga, mereka memperoleh apa yang mereka kehendaki di sisi Tuhan mereka. Yang demikian itu adalah karunia yang besar. (Asy Syuura; ayat 22)

Itulah (karunia) yang (dengan itu) Allah menggembirakan hamba- hamba-Nya yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh. Katakanlah: "Aku tidak meminta kepadamu sesuatu upahpun atas seruanku kecuali kasih sayang dalam kekeluargaan." Dan siapa yang mengerjakan kebaikan akan Kami tambahkan baginya kebaikan pada kebaikannya itu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Mensyukuri. (Asy Syuura; ayat 23)


Di dunia ini, bukan sahaja orang yang beriman sahaja baik, bahkan orang bukan Islam dan orang yang tidak tahu ilmu agama juga baik. Adakah orang yang melakukan jenayah seperti merompak, membunuh, meragut, dan sebagainya tidak pernah melakukan kebaikan? Dalam kehidupan penjenayah pasti mereka juga ada melakukan kebaikan. Persoalannya,mengapa mereka tegar melakukan kejahatan pada orang lain?

Ini-lah perkara yang ingin saya rungkaikan. Bukan mudah orang yang tidak beriman untuk terus melakukan kebaikan (mohon terasa dan maaf jika terasa!) Kenapa saya berkata begitu? Kita kembalikan pada niat. Niat kenapa kita baik? Niat manusia yang melakukan kebaikan bukan kerana Allah SWT, mereka takkan kuat untuk melakukan kebaikan jika mereka jauh dengan Allah SWT disebabkan tekanan hidup, faktor persekitaran, rakan-rakan(pengaruh rakan) dan sebagainya. Surah Asy Syuura ayat 23; ayat di atas bermula dengan hamba- hamba-Nya yang beriman dan mengerjakan amal yang saleh, Allah menggembirakan hamba-hambaNya Dan siapa yang mengerjakan kebaikan akan Allah tambahkan baginya kebaikan pada kebaikannya itu.

Bagaimana jika manusia niatkan kebaikan itu bukan pada Allah SWT? Sebaliknya mereka niatkan agar manusia pandang hormat mereka, manusia akan suka mereka, manusia sanjung mereka, agar mereka perolehi apa yang mereka kehendaki dan sebagainya. Sedangkan orang yang beriman, jika mereka melakukan kebaikan, Allah akan tambah kebaikan dengan kebaikan. Mereka perolehi rahmat dan redha Allah SWT. Walaupun kebaikan yang dilakukan tidak diketahui manusia lain dan tidak dihargai oleh manusia lain, mereka tetap akan terus melakukan kebaikan kerana mereka yakin, apa yang mereka lakukan kerana Allah SWT.

Hidup ada Allah SWT

Berapa ramai orang Islam yang hidup di muka bumi, tidak percaya ada Allah SWT. Mereka jauh tersasar dari ajaran Islam disebabkan tekanan hidup yang dilalui. Mereka menpersoalkan Allah dan hukum-hukum Allah SWT. Mereka hidup tanpa Allah SWT walaupun Allah sentiasa melihat mereka dan malaikat disisi mencatat amalan-amalan mereka. Adakah mereka mampu akan terus melakukan kebaikan. Saya yakin, mereka tidak akan mampu. Saya tidak kata, mereka jahat. Namun, bila kehidupan terus menghimpit diri,mereka bukan sahaja tidak mampu melakukan kebaikan pada orang lain, malah pada diri sendiri sehingga ada yang sanggup membunuh diri.



Ketahui-lah, hidup dengan sentiasa mendekatkan diri pada Allah SWT, itulah jalan terbaik untuk menjadi baik. Hati amat sensitif bila mana melakukan dosa. Hati merintih bila anggota badan melakukan dosa. Air mata mengalir mengenangkan dosa-dosa yang dilakukan walaupunm dsa-dosa kecil sahaja. Baca alquran berserta terjemahan,hayati ,fikir dan amalkan dalam kehidupan apa yang terkandung di dalamnya. Ikuti apa yang diajarinya. Sesungguhnya dalam alquran terkandung 1001 hikmah ;ubat jiwa, jalan dan panduan hidup,
mengenal Allah SWT dan tentang hari kiamat, suruhan dan larangan-larangan Allah, hukum hakam dan kehidupan, cara pergaulan dengan manusia lain, hubungan suami isteri dan sebagainya.

Teruskan menjadi baik, kerana itu-lah yang Allah mahu kita lakukan dan teruskan memakmurkan bumi ini. Kebaikan itu adalah fitrah insan.

Wallahu a'lam

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Pages