RSS

~Kenapa berpurdah~


~ Ada yang bertanya,kenapa pakai purdah?~

Biasanya saya akan memberikan jawapan kepada yang bertanya sebelum mereka bertanya. Namun, saya jika tak sempat memberikan jawapan itu, tetapi mereka dahulu yang bertanya saya akan bagitau apa perasaan saya apabila berpurdah.

Bagi saya, purdah bukan bukti sebuah kealiman seseorang wanita. Mungkin yang tidak berpurdah(yg menutup aurat) lebih banyak amalannya dan ilmu. Ada juga yang berpurdah; namun bila diselidiki rupanya Syiah. Apa yang paling penting; bagaimanapun kamu, tunjukkan lah akhlak yang baik, jangan sehingga DIRIMU menjadi fitnah bagi orang lain.

Bila saya berpurdah,mereka kata cantik. Saya ni bila dipuji, mula lah jadi tak menentu. Maaf buat yang memuji, saya berpurdah bukan kerana untuk dilihat cantik, Jika untuk dilihat cantik tidak perlu berpurdah, mekap jer tebal-tebal. Tapi bak kata Ustaz pahrol, kebaikan yang dilakukan akan mencantikkan diri kita; mungkin itulah yang dimaksudkan oleh mereka semua. :)  

Bagi saya,kita semua adalah sama sahaja;yang berpurdah maupun tidak. Secara peribadi, bagi saya yang nak menjaga hati, berpurdah itu adalah pilihan yang paling tepat. Mungkin sebelum ini, anda tercari-cari jawapan; berpurdah,insyaAllah anda akan dapat jawapan.

Sejujurnya, saya memakai purdah bukan untuk menutup muka. Dan sebelum berpurdah saya telah memperolehi sedikit ilmu tentang kelebihan berpurdah, hukum berpurdah (adakah muka aurat) dan sebagainya. Saya memakai purdah bukan untuk menutupi muka, tapi atas rasa bahagia apabila memakainya (sehingga saat ini dan saya semakin sayangkan purdah saya dari hari ke hari; Niat saya yg lebih dalam hati sy, cukuplah Allah shj yang tahu) .

Oleh itu, jika saya keluar makan di kedai atau saya perlu membuka purdah atas sebab-sebab tertentu (tidak dibenarkan berpurdah atas kerja), itu tidakkan menjadi saya berdosa sebab tidak berpurdah. Tidak mengapa, bagi saya bahagian wajah bukan aurat yang wajib ditutup. Jika anda berpurdah..anda akan perolehi kelebihan-kelebihan dan pahala berbanding dgn yg tidak berpurdah.

Namun, bila sudah memakainya pasti akan rasa tidak selesa bila tidak berpurdah. PILIHAN UTK TIDAK BERPURDAH ADALAH PILIHAN TERAKHIR DAN MELAINKAN TERPAKSA.

Jika prlu menanggalkan purdah untuk makan di kedai, saya akan fikir banyak kali dan KEPUTUSAN TERAKHIR, saya akan makan ditempat tertutup sahaja kerana saya sudah selesa dan bahagia dengan wajah sy yang tidak dilihat oleh lelaki ajnabi .

Gambar hiasan sahaja :)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Pages