RSS

Saya, cita-cita dan islam

Assalamu'alaikum

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah yang memberikan kesihatan yang baik buat diri ini. Alhamdulillah, dengan kesihatan yg baik ini, kita dapat memperbaiki diri ke arah yg lebih baik, amalan dan akhlak kita.. in shaa Allah. Sudah agak lama, diri ini tidak menulis, jadi untuk melepas kerinduan pada penulisan, saya 'mencuri' masa terluang untuk menulis sedikit kata-kata yang mungkin bermanfaat buat diri ini dan masyarakat di luar sana.

Jika ada follower saya atau sesiapa sahaja yg mengikuti penulisan saya dalam blog ini, tahu serba sedikit tentang diri ini; cita-cita, perjalanan dalam menghabiskan second degree dan serba sedikit tentang kehidupan saya. Alhamdulillah, saya telah tamat second degree di UNISEL. Saya sudah mula bekerja sebelum konvo lagi. Saya mendapat tawaran sebagai research assistant. Position Research Assistant biasanya ditawarkan kepada graduate IPTA atau IPTS yg ingin melanjutkan pelajaran ke peringkat master atau phd. 

Sekarang, saya berada di UKM, dan in shaa Allah,saya akan menyambung master disini pada bulan Sept 2014. Buat masa sekarang, saya bekerja sebagai research assistant dahulu, menjalankan tugas projek master yang akan saya daftar tidak lama lagi. Fokus saya adalah untuk menyambung master dan jika Allah izinkan berserta usaha yang gigih, sy berpeluang utk convert pada PHD. Iya, bukan mudah tapi tak mustahil jika sy bekerja kuat dengan dorongan dan tunjuk ajar orang-orang yg hebat (profesor di UKM ).

Ini lah cita-cita saya. :) Anda pula bagaimana? Impian dan cita-cita anda. Perkara pokok dan utama, bukan lah yg cita-cita saya untuk mengejar phd. Namun, untuk apa saya buat semua itu? Adakah untuk mengejar pangkat, nama dan harta? Tidak! Saya lakukannya demi Islam yg tercinta. Menjadi hambaNya yg berjaya dunia dan akhirat. Kata-kata Haji Azam(ayah Ahmad Ammar yg syahid di Turki), menjadi saintis yg ummatik, menjadi pensyarah yg ummatik, menjadi doktor yg ummatik, menjadi sesiapa sahaja (yg berjaya dunia) punya visi ummatik (demi Islam dan utk berjaya akhirat).

Ini lah kehidupan kita. Jika anda pernah gagal. Saya juga pernah gagal. Namun, jangan jadikan kegagalan itu sebagai sebab utk anda terus gagal. Jadikan kegagalan itu sebagai motivasi dan panduan (utk anda tidak gagal lagi di masa hadapan) agar mencapai kejayaan di masa hadapan. Orang-orang yang hebat pada hari ini, mereka juga ada cerita kegagalan pada masa lalu. Teruskan berusaha utk berjaya dunia dan akhirat. Wallahu a'lam. 


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Pages