RSS

~Masak sedap atau berkhasiat yang lebih utama?~

~Alhamdullilah. Siap sudah masak. saya Tak kisah, jika lauk-lauk simple sahaja. Apa yang paling, prinsip saya masak adalah keenakan masakan dan juga kebersihan.~

Ada orang terror masak, tapi aspek kebersihan tak jaga,tak boleh juga! Ada orang sedap masak,tapi tidak mengambil kira kandungn MSG, tak boleh juga.

Orang lelaki pun,boleh belajar masak.Senang sahaja masak.Mula-mula, masak memang tak sedap. Tapi,bila dah selalu masak,insyaAllah mutunya keenakkannya akan bertambah. 

Masak ni,kena kreatif juga. Tak semestinya kena ikut straight resipi masakan. Kita boleh adjust (tambah/kurangkan) bahan-bahan masakan untuk menyedapkan masakan kita itu.

Masak labu  'siro'. Letak dalam peti sejuk, sedap!

Goreng bihun. Guna minyak yang sikit sahaja.


Masak sardin

Nasi goreng (guna minyak masak sikit shj)

Nasi goreng+tomato (guna minyak masak sikit shj)

Ayam goreng

Sup ayam

Sup ikan

Kewtiew (Guna minyak masak sikit shj)

Tom yum

Inilah antara masakan yang saya selalu masak. Saya paling suka masak dan bila orang makan 'licin', masakan yang saya masak; saya suka sangat. Itu tandanya masakan saya itu sedap..hihi. :). Banyak lagi masakan lain yang saya masak, tapi saya tak capture gambar tu.

Mak saya adalah juri bagi masakan saya. Dan saya paling suka bantu mak saya masak sebab nak tahu tip-tip memasak. Mak saya masak, sedap!

Sebab tu, kalau saya nak pastikan mak saya makan makanan yang saya masak, saya kena masak sedap-sedap! Kalau tak sedap,jawabnya duk kat situ lah makanan yang saya masak tu sampai pagi esok.

Biasanya, makanan yang mak saya suka makan bila saya masak adalah sup (ayam/tulang/daging/cendawan) dan tom yum.

Pengalaman yang paling best memasak ini, adalah ketika saya jadi tukang masak untuk INDUKSI GPTD. Time tu, saya masak sedap-sedap, sebab saya harap adik-adik akan suka untuk join program itu lagi.

Yang paling best, hari last Induksi, saya masak ayam masak merah. Saya masak satu periuk besar nasi untuk dihidangkan kepada lebih kurang 13-14 orang. Alhamdulillah, berselera semua makan. :)

Ada seorang adik ni kata; "Tengok kak mariam, saya makan sampai menjilat jari". Semua ketawa.



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Pages