RSS

~Menghayati Kalamullah~




Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang


Allah SWT mewahyukan alquran kepada Nabi Muhammad SAW melalui malaikat Jibril. Alquran diturunkan kepada insan untuk dijadikan panduan dalam kehidupan. Manusia tanpa panduan akan hidup terumbang-ambing. Alquran mengajar manusia tentang segala aspek kehidupan dan dilengkapkan dengan alsunnah. Bukanlah beerti alquran tidak sempurna kerana dilengkapkan dengan al-sunnah sebaliknya alsunnah akan menerangkan lebih terperinci apa yang dijelaskan oleh Allah SWT dalam alquran.

Selain itu, kita juga perlukan pandangan-pandangan ulama' iaitu yang dipanggil ijtihad ulamak untuk membincangkan hukum-hukum semasa yang tidak dinyatakan secara nyata di dalam alquran seperti hukum merokok, mengambil dadah, dan sebagainya.

Umat Islam hari ini memandang remeh dalam menghayati terjemahan-terjemahan alquran. Mereka sedar atau tidak, menghayati dan berfikir terjemahan-terjemahan alquran akan membentuk akhlak dan keperibadian mereka. Mana mungkin, mukmin yang setiap hari dan sentiasa meluangkan masanya menghayati dan berfikir ajaran, teguran, hukum-hukum Allah SWT, kebesaran-kebesaran Allah SWT akan berani untuk melakukan kejahatan dan maksiat.

kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan (bagimu). Dari perut lebah itu ke luar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat obat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang memikirkan. (An Nahl;ayat 69)

Dan Dia-lah Tuhan yang membentangkan bumi dan menjadikan gunung-gunung dan sungai-sungai padanya. Dan menjadikan padanya semua buah-buahan berpasang-pasangan, Allah menutupkan malam kepada siang. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang memikirkan. (Ar Ra'd;ayat 3)

Umat Islam hari ini leka dengan maksiat dan 'biasa' dengan kejahatan kerana mereka meninggalkan alquran. Mereka bukan sahaja tidak membaca alquran, bahkan hanya menjadikan alquran sebagai perhiasan dalam rumah. Sesiapa yang sentiasa membaca alquran dan menjadikan ia sebagai rutin harian akan memperolehi pelbagai kenikmatan seperti ketenangan jiwa, wajah yang berseri-seri, hati yang lapang, pahala yang berterusan, akhlak yang baik dan sebagainya.

Alquran bukan sahaja perlu dibaca, namun dikaji, difikirkan terjemahan-terjemahannya, didalami dan dihayati, barulah benih-benih keimanan akan sentiasa tersemai di dalam jiwa. Kenapa seorang bangsa lain perlu membaca alquran terjemahan? Tidak cukupkah dengan membaca alquran dalam Bahasa Arab? Cukup sahaja, namun Allah SWT kurniakan alquran kepada Umat Islam agar alquran menjadi panduan. Jadi bagaimana untuk kita jadikan panduan jika kita tidak memahami apa yg disampaikan?


Rasulullah SAW bersabda, "Siapa yang membaca satu huruf dari Kitab Allah (Alquran ), ia akan mendapatkan satu kebaikan yang nilainya sama dengan 10 kali ganjaran (pahala). Aku tidak mengatakan alif lam mim itu satu huruf, tetapi alif satu huruf, lam satu huruf, dan mim satu huruf." (HR Tirmidzi). Hadis dari Ibnu Mas'ud ini diperkuat dengan hadis serupa dari Abi Sa'id.

Sebagai seorang bangsa Melayu yang tidak tahu bahasa arab wajarlah kita menghayati Kalamullah dengan membaca alquran terjemahan. Alquran terjemahan bukan sahaja dibaca namun dikaji,dihayati, difikirkan terjemahan-terjemahannya. InsyaAllah, anda akan menjumpai segala jawapan dalam permasalah kehidupan di dunia ini. Dan ia tidak berakhir disitu, jika ada persoalan-persoalan yang anda tidak faham, apa yang dijelaskan di dalam alquran terjemahan,rujuklah orang yang lebih tahu iaitu ulamak-ulamak, guru-guru agama dan sesiapa yang mahir dalam ilmu alquran.



Penulis merupakan lulusan Ijazah Sarjana muda dalam sains(Bioteknologi),Universiti Puta Malaysia dan sekarang sedang menuntut dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Bioteknologi Industri,Universiti Selangor. Lawati blog , http://yummieislam.blogspot.com. EMEL: yummie_mariam@yahoo.com  

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Pages