RSS

~ Hadirnya cinta(part 3)~

Akhirnya tibalah masa yang ditunggu-tunggu oleh Amina dan keluarganya. Mak cik Zainab adalah orang yang paling awal bangun pada hari tersebut. Pada pukul 4.00 pagi, Mak cik Zainab sudah bangun untuk menyiapkan apa yang perlu dilakukan dan membuat persediaan sebelum berangkat ke Kedah.

Sebelum Mak cik Zainab menyiapkan semua keperluan, dia sempat mengejutkan Amina dan Pak Cik Rahim untuk solat Tahajjud berjemaah. Sudah menjadi rutin Mak cik Zainab bertahajjud sebelum masuknya waktu Subuh.

"Amina, bangun ye nak. Kita solat tahajjud dan sunat Hajat berjemaah. InsyaAllah,moga Allah permudahkan semua urusan kita pada hari ini", Mak cik Zainab menggerakkan Amina dari tidur sambil mengusap rambut Amina.

"Ya,mak. Amina dah sedar dari tadi. Amina terjaga apabila terdengar mak membukakan pintu bilik tadi",Jawab Amina dengan suara yang serak.

Dia memandang Amina dengan penuh kasih sayang,tak sanggup rasanya untuk berpisah dengan anak manja dan kesayangannya itu.

Kemudian, Mak cik Zainab menyelinap ke ruang tamu,untuk mengejutkan suaminya dari tidur.

"Bang Rahim, bangun lah,dah hampir pukul 4.30 pagi ini. Banyak lagi perkara yang kita perlu lakukan hari ini. Saya pun ada beberapa perkara yang belum siap untuk diselesaikan", Mak cik zainab mengejutkan suaminya dari tidur.

"Ya,Nab. Saya dah bangun ini. Amina dah bangun ke,belum?",Tanya Pak Cik Rahim.

"Dah, Amina dalam bilik air", Bagitau Mak Cik Zainab.

Selepas selesai solat sunat Tahajud berjemaah, Amina mengambil kesempatan itu untuk bersalaman dan memohon maaf dengan ibu dan ayahnya, jika dia pernah menyakiti hati mereka.

"Ayah, Amina minta maaf, jika selalu mengguris hati ayah. Halalkan makan dan minum Amina selama 17 tahun, mak dan ayah besarkan Amina" Amina bersalaman dengan ayahnya sambil menitiskan air mata.

Pak Cik Rahim mengesat air mata Amina dan memeluk Amina. Dia juga seperti Mak cik Zainab ,rasanya tidak sanggup melepaskan Amina pergi meninggalkan teratak mereka.

Kemudian, Amina bersalaman dengan ibunya. Amina mencium tangan ibunya dan memeluk erat ibunya, dan kalau boleh dia nak peluk ibunya sampai bila-bila. Dia tidak tahu, adakah dia akan berkesempatan untuk bermanja dengan kedua orang tuanya lagi.

"Mak, halalkan makan dan minum Amina. Maaf,sebab dah banyak menyusahkan mak selama ini ", pinta Amina padanya sambil mengesat air mata yang berguguran.

Mak cik Zainab tidak dapat lagi menahan air mata yang dari tadi bergenang di kelopak matanya. Akhirnya, mak cib Zainab juga turut berguguran air mata. Amina menyapu air mata, yg mengalir di pipi ibunya .

Pak Cik Rahim meninggalkan dua beranak itu, dia perlu bersiap-siap untuk pergi ke masjid. Pak Cik Rahim jarang sekali meninggalkan solat subuh berjemaah di masjid. Orang-orang kampung amat menghormati Pak Rahim kerana Pak Rahim sangat baik dan jarang sekali meninggalkan solat berjemaah.

Selepas solat Subuh, Amina mengambil naskah alquran dan mengalunkan ayat-ayat alquran. Walaupun ,sibuk mana dirinya, Amina tidak meninggalkan bacaan alquran dalam kehidupan sehariannya.

Mak Cik Zainab menjenguk Amina dari dapur. Dia tidak ingin mengganggu Amina yang sedang membaca alquran .Mak cik Zainab tahu, membaca alquran adalah rutin harian Amina selepas solat fardhu.

Selepas Mak Cik Zainab yakin yang Amina sudah selesai membaca alquran,barulah Mak cik Zainab memanggil Amina untuk menolongnya menyediakan sarapan dan makanan bekalan di dapur.

"Amina, bantu mak,kat dapur ye. Banyak makanan yang perlu disediakan ini. Kita perlu juga bawa bekal untuk perjalanan nanti",pinta Mak cik Zainab .

"Ya,mak. Amina baru lepas siap mengaji. Amina nak kemas barang sikit. Kejap lagi Amina bantu mak",bagitau Amina pada ibunya.

Sudah menjadi rutin dan kebiasaan Amina, membantu ibunya menyediakan sarapan dan makanan untuk keluarga.

Apabila sudah siang, ramai lah ahli keluarga yang berkumpul di rumah Amina. Semua keluarga yang terdekat telah diberitahu oleh Pak cik Rahim,pada hari ini mereka akan bertolak ke Kedah untuk menghantar Amina.

Sepupu-sepupu Amina membantu mengangkat barang-barang Amina dalam kereta. Amina bersalaman dengan semua ahli keluarga yang hadir dan memohon maaf jika ada kesilapan yang dilakukan.

Pukul 9 pagi, mereka bertolak dan memulakan perjalanan ke Kedah. Perjalanan dijangka mengambil masa lebih kurang 7jam, jika keadaan jalan tidak sesak.

Mereka berhenti di masjid untuk solat dan rehat. Mereka sudah maklumkan kepada anak jiran mereka yang tinggal di Kedah ,untuk menumpang semalaman di sana.

"Mak sudah maklumkan pada Pak Cik Mat,untuk menumpang kat rumah anak dia,kan?",tanya Amina pada emaknya.

"Sudah sayang. Pak Cik Mat dah maklumkan pada anaknya. Anaknya akan jemput kita di Stesen Bas Alor Setar  ",bagitau Mak cik Zainab.

Apabila mereka sampai di stesen Alor Setar, Pak Cik Rahim menghubungi nombor telefon yang telah diberikan oleh Pak Cik Mat.

"Asalamu'alaikum, Fahmi. Ini Pak Cik Rahim. Pak Cik dah sampai kat Stesen Bas Alor Setar", Bagitau Pak cik Rahim.

"Wa'alaikumussalam. Kejap lagi saya sampai ye",Bagitau Fahmi.

BERSAMBUNG

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Pages