RSS

~Cerita tentang dean list~

Assalamu'alaikum

Hari ini,nak update sikit tentang dean list iaitu anugerah dekan. Penulisan saya kali ini tidak formal sebab saya nak berkongsi cerita tentang diri sendiri,moga ia dapat dijadikan ikhtibar untuk saya sendiri pada masa hadapan dan juga untuk adik-adik di luar sana.

Saya adalah pelajar degree/ijazah tahun akhir dalam bidang Bioteknologi Industri. Ini adalah ijazah kedua saya. Ramai yang tanya saya,tak penat ke,asyik belajar je? Saya cuma tersenyum,tak tahu nak diberi jawapan apa. Siapa kata tak penat,tiap-tiap semester ada final exam yang boleh membuatkan pelajar-pelajar universiti tidak tidur berhari-hari, perlu menyiapkan assignment yang berlambak-lambak dan juga test yang tidak tentu masa. Tipu lah,jika saya bagitau tak penat belajar.

Ada juga yang bagitau,untunglah sebab ambil degree dalam bidang yang sama. Iya,saya akui,ada juga untungnya. Tapi degree saya tu adalah 4 tahun lalu . Saya telah tinggalkan pembelajaran saya selama 4 tahun yang lalu dan jikalau ikut semester yang saya belajar... bagi semester pertama di universiti dulu,dan semester pertama tempat belajar sekarang,sudah 6tahun saya dah tinggalkan semua tu.

Bagi saya terlalu banyak perbezaan tempat saya belajar sekarang dan yang dulu. Namun, universiti sekarang mengajar diri saya untuk menjadi sangat(10X) independent. Saya tidak boleh bergantung pada orang lain. Saya hanya bergantung pada diri sendiri dan sudah menjadi kewajiban ,Allah tempat pergantungan saya untuk segala-galanya.

Nasihat saya, bagi adik2 yang masih belajar,ambil lah peluang yang ada ini untuk belajar bersungguh-sungguh. Jika adik telah berjaya memasuki universiti, itu baru permulaan untuk berjaya dalam hidup adik. Bukan beerti,adik masuk universiti,adik telah berjaya dalam kehidupan. Kalau adik fikir begitu,adik telah silap besar.

Di universiti lah,permulaan untuk adik melangkah bagi mencapai kejayaan yang besar dalam kehidupan. Adik perlu mencari sebanyak mana pengalaman yang mungkin dengan menyertai kelab dan persatuan. Selain itu,adik perlu pastikan pointer adik iaitu keputusan tiap-tiap semester tidak kurang dari 3.0. Paling sikit,adik perlu target 3.50 dan ke atas.

Setiap universiti,meletakkan point2 yang berbeza. Di Unisel 3.50-3.69,dikira dean list/anugerah dekan. Manakala 3.70-4.0 adalah anugerah NC/ Kelas pertama degree. Saya dari semester pertama tak pernah dapat angerah NC/kelas pertama. Saya cuma boleh dapat dean list sahaja tiap-tiap semester. Tapi ada satu semester,grade saya jatuh. Alhamdullilah,akhirnya saya dapat cover balik pointer tu.

Sedih juga,sebab tak dapat capai kelas pertama(3.70-4.0), tapi saya perlu terima,apa yang Allah tetapkan,pasti ada hikmahnya.


Bukan mudah untuk dapat pointer dean list tiap2 semester dan bukan juga susah. Kita sebagai pelajar, jadi jalankan tanggungjawab kita sebagai pelajar; ulangkaji,siapkan assignment, hadir test dan final exam. InsyaAllah,jika pelajar-pelajar universiti melakukan semua tanggungjawab itu dengan bersungguh-sungguh,insyaAllah,paling kurang mereka boleh capai dean list.

Bagi course Bioteknologi, agak susah juga untuk capai. Memang perlu struggle lah.. kalau tak struggle dan main-main ,boleh dikatakan 80% anda,tidak akan capai dean list.

Kenapa,kita belajar bagaikan nak rak sebab nak dapat pointer yang bagus?Apabila,kita mohon kerja, pointer adalah first impression untuk diri kita. Jika kita mendapat pointer yang tinggi,kita telah ada satu impression yang positif bagi penemuduga untuk diri kita. Apabila kita juga aktif di universiti,ia memberikan impression yang positif kedua untuk diri kita.

Persaingan pada hari ini,mengajar kita agar dapat result yang elok. Tak rugi kita belajar bersungguh2 dan mendapat keputusan yang tinggi. Tanamkan dalam diri belajar adalah kerana Allah. Bukan kah,apabila kita telah berjaya dan menjawat jawatan yang tinggi,secara tidak langsung akan mengharumkan nama agama kita? Bangsa lain tidak lagi menghina Islam,mengatakan Islam ini mundur dan sebagainya. Jika mereka yang telah berjaya ini, melibatkan diri secara aktif dalam dakwah, secara langsung dengan pendapatan yang tinggi,mereka dapat menyumbangkan sumbangan yang besar kepada kerja2 dakwah Islam.

 Bagi,adik2 yang masih belajar,rebutlah peluang dgn menuntut ilmu. Jangan bazirkan masa dengan clubbing, enjoy dan melakukan perkara2 yang sia-sia. Ambil peluang yang ada untuk belajar bersungguh-sungguh dan harumkan nama keluarga,agama,bangsa dan negara.

Walaupun,begitu pointer bukan lah segala-galanya. Bagi adik2 yang telah tamat belajar dan dapat pointer yang kurang memuaskan. Jangan give up. Teruskan uasaha mencari kerja dan pengalaman. InsyaAllah,dengan pengalaman dan sijil2 kemahiran memudahkan adik2 untuk mendapat pekerjaan.

Sekian dulu,coretan pada petang ini. Moga adik2,success selalu.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

3 comments:

mrmohdhilmi said...

Terima kasih.

Unknown said...

Praktikal dikira dekan ke??

Unknown said...

Praktikal dikira dekan ke??

Post a Comment

Pages