RSS

~Erti kemerdekaan~

Selamat menyambut hari kemerdekaan yang ke 55. Bangga menjadi rakyat Malaysia dimana pada saat ini kita masih boleh merasakan betapa nikmat sebuah kesenangan dan keharmonian. Negara kita sebuah negara yang aman tapi cuma dari segi zahirnya. Bila dilihat realitinya, negara kita adalah antara negara terbesar yang mencatat kes jenayah.

Apa erti keharmonian dan kesenangan hidup, jika kita terkongkong dalam negara kita sendiri. Kita takut untuk pergi kerja, bagi golongan perempuan mereka takut untuk memakai barangan kemas, ibu bapa takut membiarkan anak-anak berjalan seorang diri walaupun anak-anak mereka telah remaja dan dewasa. Setiap hari berlaku kes jenayah berat seperti bunuh ,penculikan ,rogol, samun dan sebagainya dalam negara kita. Jadi apa lagi erti kemerdekaan yang dilaung-laungkan?

Begitu juga dengan kes sosial dikalangan para remaja, kes pembuangan bayi yang semakin meningkat angka dari tahun ke tahun. Apa lagi erti kemerdekaan? Para remaja yang akan menjadi peneraju masa depan negara telah menjadi mangsa arus kemodenan yang dicanang-canang oleh pihak-pihak tertentu. Pusat-pusat hiburan tumbuhan bagaikan cendawan .Para remaja dihidangkan dengan hiburan K-POP semata-mata untuk menarik perhatian para remaja. Adakah ini yang dinamakan kemerdekaan?


Apa lagi erti kemerdekaan? Merdeka erti bebas, bebas dalam semua bentuk penjajahan. Pada zahirnya,kita telah bebas dari penjajahan negara asing. Namun,secara realitinya negara kita telah ditawan dan dijajah oleh negara asing dengan menggunakan kuasa globalisasi. Para remaja pada hari ini begitu gemar dengan hiburan yang didendangkan oleh artis-artis barat yang menonjolkan imej-imej yang tidak baik dari segi pergaulan sosial, pakaian,akhlak maupun lirik lagu.

Saban waktu bila tiba sambutan kemerdekaan maupun sambutan tahun baru, para remaja akan turun beramai-ramai ke dataran bersama-sama pasangan masing-masing ataupun berkumpulan. Mereka berpesta pada malam sambutan itu. Entah apa yang disambutnya juga tidak dimengertikan oleh golongan yang berabad. Katanya, meriahnya mereka untuk menyambut sambutan kemerdekaan. Tapi lagaknya, untuk berpesta.

Keesokan harinya, kondom ditemui bersepah di kawasan berkenaan. Sedih dan kecewa masyarakat melihat berita yang disiarkan melalui suratkhabar berkenaan berita tersebut. Namun, seolah-olah tiada apa yang pernah berlaku. Pada tahun hadapan ,perkara sama akan berlaku. Pengajaran tidak pernah diambil dengan perkara yang berlaku. Tiada langkah pencegahan yang diambil,hanya beberapa badan NGO yang rasa bertanggungjawab menjalankan operasi pada malam sambutan tersebut .

                                                            Gambar sekadar hiasan
                                             
Inikah erti kemerdekaan yang dilaung-laungkan?

Hargailah kemerdekaan yang kita kecapi hari ini dengan menghayati erti sebuah kemerdekaan. Selagi mana, kita masih terjajah dengan agenda barat dari segi pakaian, fikiran,fesyen, hiburan kita masih belum merdeka sepenuhnya. Kita mengagungkan barat walaupun kita telah merdeka. Kita telah merdeka dan sewajarnya kita mengagungkan negara kita,agama kita. Kita mengagungkan apa yang agama kita suruh lakukan kerana kita telah merdeka.

Kita sebaliknya sentiasa menjauh dan mencaci apa yang agama suruh kita lakukan. Kita belum merdeka? Minda kita telah dijajah. Hanya kembali pada agama yang benar barulah kita benar-benar merdeka kerana hanya agama yang benar-benar dapat memerdekakan kita, anak-anak kita, keluarga kita dan masyarakat. Kita menjalankan hukum Allah, barulah negara kita benar-benar aman dan rakyat merdeka untuk kemana-mana sahaja tanpa perlu rasa takut dan gundah.

Itulah erti kemerdekaan yang sebenar. Selagimana kita menjadikan barat ikon bagi diri dan negara kita. Kita tidak akan merdeka buat selama-lamanya. Yang ada,masalah sosial di kalangan remaja yang akan bertambah. Hanya satu cara penyelesaian bagi mengatasi masalah sosial remaja dan kes jenayah yang semakin meningkat iaitu kembali kepada hukum Allah SWT dan agama Allah SWT.

Bagi masyarakat hari ini, islam adalah agama yang kolot dan mereka lebih suka mengagung-agungkan barat. Walaupun Barat yang telah merosakkan anak-anak mereka dari segi akhlak,pakaian ,tingkah-laku,adab dan sosial melalui globalisasi. Tidak salah jika kita mempelajari teknologi dari barat kerana kita dapat gunakan teknologi tersebut untuk kemajuan Islam.Tapi apa yang salah,kita menjadikan barat ikon dalam kehidupan kita terutama golongan remaja sehingga membuang agama dalam kehidupan mereka.

Mari kita tilik diri kita, anak-anak kita, keluarga kita. Apa yang berlaku ,semuanya berasal dari diri kita. Para remaja di luar sana mungkin terdiri dari anak-anak kita,diri kita,keluarga kita. Jika anak-anak kita,diri kita,keluarga kita terhindar dari semua perkara itu, insyaAllah negara kita akan berada dalam kemerdekaan yang sebenar.


Penulis merupakan lulusan Ijazah Sarjana muda dalam sains(Bioteknologi),Universiti Puta Malaysia dan sekarang sedang menuntut dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Bioteknologi Industri,Universiti Selangor. Penulis adalah Exco Pembina GPTD Unisel. Lawati blog , http://yummieislam.blogspot.com .EMEL:yummie_mariam@yahoo.com 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Pages