RSS

Master by research

Master by research,
Master by research adalah pengajian dalam bidang penyelidikan. Pengajian ini berbeza dengan coursework kerana ia tidak melibatkan pengajian di dalam kelas. Sebaliknya ia melibatkan proses menyiapkan projek di dalam makmal. Bagi fakulti ekonomi, pengajian Islam, sains sosial dan sebagainya selain dari fakulti engineering, sains dan perubatan, kajian yang dijalankan berdasarkan survey atau data-data yang diperolehi dari badan-badan tertentu.

Bagi pelajar yang memilih bidang ini, perlu banyak berdikari (independent), masa yang terurus, boleh berkomunikasi dengan baik, cekap dan mempunyai kemahiran-kemahiran lain. Bagi student phd, mereka diwajibkan pengajian dalam bidang research. Bagi pelajar master, mereka dapat convert atau dipanggil fast track (master kepada phd) setelah masuki 3 semester pengajian. Sayarat untuk membolehkan mereka memohon pertukaran master kepada phd adalah mempunyai satu paper (Q1-Q3) dan data-data(result eksperimen) projek yang dijalankan. Kedengarannya agak susah tapi tidak mustahil jika pelajar-pelajar tersebut usaha bersungguh-sungguh dan bernasib baik.
Satu sifat yang paling penting perlu ada bagi pelajar yang memilih pengajian ini adalah jangan mudah 'give up' dan bosan kerana mungkin pelajar tersebut perlu ulang beberapa kali eksperimen yang dijalankan bagi memastikan keputusan eksperimen yang diperolehi adalah tepat. Di samping itu, pelajar tersebut perlu meletakkan target yang ingin dicapai bagi tiap-tiap semester. Jika satu semester telah terlepas tanpa apa-apa target, sayang sekali masa dibazirkan begitu sahaja. 

Ramai pelajar yang memilih pengajian coursework dan mixed mode bagi master untuk memastikan mereka 'tidak tersangkut' lama untuk menamatkan master. Kemudian, mereka menyambung pengajian dalam phd by research. Coursework dan research ada kelebihan dan kekurangan masing-masing terpulang kepada individu tersebut. 

Jika ada memilih pengajian by research anda berkemungkinan untuk mendapat duit poket bulanan tinggi. Anda boleh memohon zamalah universiti atau gra daripada geran universiti. Jika anda memilih pengajian by coursework atau mixed-mode anda boleh memohon pinjaman MARA. Disini saya lampirkan berkenaan zamalah penyelidikan UKM.

Zamalah penyelidikan UKM


Ini pengalaman penulis menjalankan eksperimen bagi pengajian master by research:
Kali ketiga repeat eksperimen..
Biar betul? hihihi
Itu-lah namanya master by research..
Bila repeat eksperimen, itu bukan beerti kita gagal..
Tapi setiap kali kita repeat,
Kita sudah belajar satu method baru untuk improve projek kita..
Thomas Edison yang mencipta mentol sehingga dapat digunakan oleh kita semua ini pun..
Telah mencuba 1000 kali, baru-lah dia berjaya menghasilkan mentol tersebut..
Jadi,setiap kali gagal,
Jangan give up,
Teruskan berusaha..
Yang paling penting, kita sudah ambil langkah yang pertama..
Yang kedua dan seterusnya..
Sehinggalah kita berjaya..
Dalam pada itu,
Teruskan bertawakkal dan berdoa..
In shaa Allah kita akan berjaya

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment

Pages